دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Monday, 13 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۳۷۲
تاریخ انتشار : ۳۰ : ۱۶ - ۰۲ دی ۱۴۰۲

«آرش فلاحت پیشه» کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون وضعیت استقبال مخاطب از تئاتر را دهشتناک و عجیب و غریب دانسته و گفت: اساسا تئاترها همه لاکچری شده‌اند و حتی آنها که بودجه لازم را هم ندارند مجبور شده‌اند خود را با بزک و دوزک و تهیه کننده‌های آنچنانی و نوکیسه شبیه بقیه کنند.

تئاتر‌ها همه لاکچری شده‌اند | تئاتر فعلی در وضعیت فاجعه آمیزی قرار دارد | یک سری سالن‌های خصوصی که تکلیف شان روشن است، شده اند سالن عروسی!

به گزارش پایگاه خبری «دیباچه» این کارگردان تئاتر ضمن اشاره به حضور بلاگرهای فضای مجازی در کارها اظهار داشت: برخی به دنبال این هستند که با هر ضرب و زوری مخاطب را به تماشای آثار دعوت کنند؛ مخاطب هم که این روزها به معنای واقعی تئاتر ندیده است و در اصل امکان دیدن تئاتر را هم بواسطه عدم حضور آدم حسابی‌ها ندارد، به تماشای این اجراها می‌رود و فکر می‌کند تئاتر یعنی همین رقص و آوازها . البته که اساسا رقص و آواز و موسیقی در هر نمایشی می‌تواند پیش برنده باشد اما اهداف این‌ها فقط کشاندن مخاطب برای تماشای آثار است.

وی افزود: شرایط سخت شده و این گونه نیست که مثل گذشته تو تئاتری را بسازی و خود تئاتر مبلغ خودش باشد. سابق افراد می‌آمدند و کم و زیاد کار را می‌دیدند و دهان به دهان شنیده می‌شد و مخاطب را به سالن‌ها دعوت می‌کرد. الان به هر ضرب و زوری می‌خواهند مخاطب را به سالن‎‌ها بکشانند. یک سری سالن‌های خصوصی که تکلیف شان روشن است، شده‌‌اند سالن عروسی! شما پول بده و برو کارت بکش آزادی عمل هم خواهی داشت. همان ممیزی‌هایی که برای گروه‌های مهجور تئاتری همیشه مسئله ساز است در تئاترهای خصوصی بر اساس رانت و مسائلی که دارند وجود نخواهد داشت.

تئاتر‌ها همه لاکچری شده‌اند | تئاتر فعلی در وضعیت فاجعه آمیزی قرار دارد | یک سری سالن‌های خصوصی که تکلیف شان روشن است، شده اند سالن عروسی!

اجرای نمایش "معبد اقیانوس" دوشنبه این هفته در تالار مولوی

فلاحت پیشه که روز دوشنبه این هفته نمایشی در تالار مولوی  آماده اجرا دارد در خصوص این نمایش گفت:  نمایش «معبد اقیانوس» داستان یک گروه امنیتی است که برای پیگیری یک قتل راهی کویر "ریگ جن" می‌شوند. این داستان در سال ۱۳۵۶ می‌گذرد و داستانی پلیسی جنایی و قصه جذابی دارد.

وی افزود: بچه‌های ما باید چهار ترم را پشت سر بگذارند و در گروه فارغ التحصیلان قرار بگیرند که شاید اجازه حضور در پروژه‌های عملی ما را داشته باشند.  در این نمایش بچه‌های گروه هفت نفر هستند که از بین ۳۶ نفر انتخاب شده‌اند و بر اساس خودشان نمایشنامه نوشته شده است.

این کارگردان ادامه داد: "محمد میر علی اکبری" نویسنده کار دو ماه با آنها زیست کرد و بر اساس خود آنها این نمایشنامه را نوشته است. کار به شکل کارگاهی جلو رفته است و بارها بازنویسی شد. حتی همین دو هفته پیش تغییرات خیلی بنیادی در کلیت اجرا صورت گرفت. البته ما در طول اجرا مطمئنا تغییرات را درپیش خواهیم داشت همانطور که در کار قبلی من " پنهان خانه پنج در" هر روز اجرای این کار تغییرات اساسی داشت. ما بر اساس مواجهه با مخاطب و شرایطی که در لحظه پیش می‌آید مدام  تغییر ایجاد می‌کنیم و در اصل  این بخشی از تئاتر است که جذابیت دارد چرا که زنده است و هر لحظه امکان تغییرات دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که مهمترین عاملی که می‌تواند نمایش را مخاطب پسند کند چیست؟ گفت: مهمترین عامل از نظر من قصه سر راست است. ما الان مدتهاست از قصه فاصله گرفته‌ایم. مخاطب اگر یک قصه سر راست را ببیند، بشنود و مجاب شود که قصه را دنبال کند کلی از مسیر را رفته‌ایم. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم مبتلا به شرایط اجتماعی پیرامونمان هستیم و نمی‌توانیم از آن فاصله بگیریم.

تئاتر‌ها همه لاکچری شده‌اند | تئاتر فعلی در وضعیت فاجعه آمیزی قرار دارد | یک سری سالن‌های خصوصی که تکلیف شان روشن است، شده اند سالن عروسی!

این کارگردان افزود: اگر همین نمایشنامه را "محمد میر علی اکبری" با تیم دیگری در ونکوور،مسکو و یا ایتالیا می‌نوشت مطمئنا شکل دیگری می‌شد. ولی چیزی که ما به آن پرداخته‌ایم یک قصه سرراست است که یک منحنی جذاب روایی دارد تا تماشاگر و مخاطب را با ما همراه کند .

تئاتر‌ها همه لاکچری شده‌اند | تئاتر فعلی در وضعیت فاجعه آمیزی قرار دارد | یک سری سالن‌های خصوصی که تکلیف شان روشن است، شده اند سالن عروسی!

وی در انتها ضمن دعوت مخاطبان به تماشای نمایش «معبد اقیانوس» گفت: این روزها در شرایط بیمارگونه تئاتر که هر اتفاق اشتباهی را به نام تئاتر به خورد مخاطب می‌دهند ما تلاش کرده‌ایم با این هنرجویان که اولین حضور صحنه‌ای را تجربه می‌کنند و دوسال از عمر خود را پای این کار گذاشته‌اند، یک کار شریف و به دور از همه ادا و اطوارها ارائه بدهیم. فکر می‌کنم تماشاگر فهیم آن را درک کرده و تمیز می‌دهد. اینجاست که حمایت از چنین کارهایی خیلی خیلی می‌تواند مهم باشد. با احترام به معدود گروه‌هایی که درست کار می‌کنند معتقدم تئاتر فعلی در وضعیت فاجعه آمیزی قرار دارد و در هر سالنی که ‌می رویم انتهای کار تهی از هرچیزی هستیم و با خود می‌گوییم ته ماجرا یعنی چه!

"معبد اقیانوس" از چهارم تا آخر دی ماه هر شب از ساعت 8:30 در تالار مولوی برروی صحنه می‌رود.

 عکس از:  شکرانه کریم

گفتگو از : اعظم صفایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفت و گو دیباچه با علی بخشی زاده، معاون صدای رسانه ملی

امسال ما شاهد درخشش ۹۹ شبکه رادیویی بودیم

۱۵:۱۹  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با دیباچه :

اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «هویت ملی» و «سبک زندگی ایرانیان» است

۱۶:۵۹  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس فدراسیون ورزش جانبازان و توان یابان در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ورزشکاران جانباز و توان‌یاب، تابستان در مسابقات پارالمپیک پاریس شرکت می‌کنند/ کسب نتایج درخشان از اهداف مهم فدراسیون

۱۵:۲۵  -  ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی فوتسال در گفتگو «دیباچه» مطرح کرد؛

تیم‌ملی فوتسال لایق قهرمانی بود/ این تیم پتانسیل موفقیت در جام جهانی را دارد

۱۶:۴۱  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر در گفتگو با دیباچه:

پنجمین دوره جشنواره فیلم کوثر پس از ۱۵ سال برگزار می‌شود/ جشنواره باب گفتمانی برای پاسخگویی به مسائل زنان

۱۳:۱۴  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیرکل مهارت دانشگاه تهران در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

نمایشگاه کارِ دانشگاه تهران برگزار می‌شود!

۱۶:۰۷  -  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳